ترور نافرجام ترامپ و هموار شدن مسیر کاخ سفید-راهبرد معاصر
گزارش نشریه «پولیتیکو»؛

ترور نافرجام ترامپ و هموار شدن مسیر کاخ سفید

جمهوری خواهان کنگره آمریکا معتقدند، تیراندازی در تجمع انتخاباتی حامیان رئیس جمهور سابق این کشور، مسیر وی را برای بازگشت به کاخ سفید آسان‌تر کرد.
تاریخ انتشار: دوشنبه ۲۵ تير ۱۴۰۳ - 15 July 2024

سوءقصد به جان ترامپ و هموار شدن راه کاخ سفید

 

به گزارش «راهبرد معاصر»؛ «خدای سود و زیان» مثالی است که می توان واکنش جمهوری خواهان را نسبت به وضعیت دونالد ترامپ و حادثه تیراندازی ای که علیه نامزد انتخابات ریاست جمهوری ایالات متحده رخ داد، توصیف کرد.


رئیس‌جمهور سابق ایالات متحده به دنبال تیراندازی هنگام سخنرانی در کمپین انتخاباتی‌اش در پنسیلوانیا مجروح شد، حادثه‌ای که گمانه زنی‌های مختلفی درباره ابعاد آن مطرح می‌شود. ترامپ در حالی که در تجمع انتخاباتی حامیانش در پنسیلوانیا سخنرانی می کرد، مورد اصابت دو گلوله فردی قرار گرفت که پلیس ایالات متحده از تیراندازی و مرگ وی خبر داد.

 

جو بایدن، رئیس جمهور ایالات متحده در نخستین واکنش به این حادثه گفت: از حادثه تیراندازی مطلع شدم و اکنون  از شنیدن خبر سلامتی وی خوشحالم


با وجود این، ترامپ از حادثه جان سالم به در برد. تصاویر و ویدئوهای منتشر شده نشان می‌دهند، اعضای سرویس مخفی و پلیس ترامپ را تا خودرو همراهی کردند، در حالی که وی در تلاش برای عادی جلوه دادن اوضاع، مشت خود را به هوا بلند کرده بود.

 


رئیس دفتر انتخاباتی ترامپ بلافاصله اعلام کرد، رئیس جمهور سابق از مقام های امنیتی برای واکنش سریع در این «حادثه وحشتناک» تشکر می کند و تأکید کرد، حال رئیس جمهور سابق خوب است و تحت معاینه در مرکز پزشکی محلی قرار دارد. در عین حال، سرویس مخفی ایالات متحده تأیید کرد، محل استقرار ترامپ امن است و تحقیقات درباره ابعاد ترور نافرجام در کمپین انتخاباتی انجام می شود.


جو بایدن، رئیس جمهور ایالات متحده در نخستین واکنش به این حادثه گفت: از حادثه تیراندازی مطلع شدم و اکنون  از شنیدن خبر سلامتی وی خوشحالم.


وی سپس در کنفرانسی مطبوعاتی اعلام کرد: نمی‌توانیم اتفاقات پیش آمده برای ترامپ را تحمل کنیم. من قصد دارم در حالی که شرایط وی خوب باشد، با ترامپ صحبت کنم.


آسوشیتدپرس به نقل از مقام های امنیتی فاش کرد، فرد تیرانداز کشته شد. وی در میان حاضران در تجمع نبود و به وسیله اعضای سرویس مخفی آمریکا کشته شد. تحقیقات درباره حادثه تیراندازی به عنوان تلاشی برای سوءقصد به جان ترامپ در حال انجام است. سی.ان.ان به نقل از سه منبع امنیتی گزارش کرد، فرد تیرانداز روی پشت بام ساختمانی خارج از محل تجمع حامیان ترامپ بود.


هرچه بود، جمهوری‌خواهان در کنگره معتقدند، تیراندازی در تجمع انتخاباتی شنبه شب مسیر آسان‌تری را فراروی ترامپ برای بازگشت به کاخ سفید قرار داد. درک ون اوردن، نماینده جمهوری‌خواه ویسکانسین در مصاحبه‌ای کوتاه گفت: ترامپ از حمله جان سالم به در برد، اما می توان گفت در انتخابات پیروز شد.

 
تیم بورچت، نماینده جمهوری‌خواه تنسی به تصاویر و فیلم‌های ترامپ که به سرعت در اینترنت پخش شد، پرداخت و گفت، آنچه اتفاق افتاد بیش از هر چیز جایگاه وی را نزد حامیانش و مردم ارتقا می‌دهد. ترامپ مشت خود را به هوا بلند می کند و نمی خواهد از پشت تریبون کنار برود.

 

هرچه بود، جمهوری‌خواهان در کنگره معتقدند، تیراندازی در تجمع انتخاباتی شنبه شب مسیر آسان‌تری را فراروی ترامپ برای بازگشت به کاخ سفید قرار داد


چندین سناتور جمهوری خواه بلافاصله حادثه تیراندازی را «تلاش برای ترور» توصیف کردند که می تواند به وضعیت انتخاباتی آشفته ایالات متحده شوک وارد کند. آنها استدلال می کنند، جایگاه ترامپ ارتقا یافت زیرا دموکرات‌ها که بر سر رأی آوردن جو بایدن، رئیس‌جمهور آمریکا دعوا می‌کردند و در دو هفته گذشته در انتقاد از ترامپ متحد شده بودند، به سرعت حملات خود را علیه رئیس‌جمهور سابق متوقف کردند.


علاوه بر این، جمهوری خواهان که سکوت دموکرات ها را دیدند، به سرعت لفاظی های حزبی را به دلیل حملات آنها علیه ترامپ آغاز کردند.


در محافل سیاسی نگرانی فزاینده ای وجود دارد که این حادثه می تواند تلاشی خطرناک برای ترور ترامپ باشد. در همین زمینه اداره پلیس نیویورک استقرار نیروهای گشت زنی خود را در برج ترامپ و سایر مکان های حساس در سراسر شهر افزایش داد.

 

ارسال نظر
پربیننده ترین اخبار